NinaRiis.jpg
Nina Terese Riis Waade er rådgiver i økonomiseksjonen i Drammen kommune.

- Det er brukerens aktivitetsønsker som skal stå i sentrum, ikke hva kommunen ønsker å gi dem. Det betyr at brukerne kan få individuelle tilbud, delta i en gruppe eller delta i en organisert aktivitet, sier Nina Riis, rådgiver i økonomiseksjonen i Drammen.

Sammen med avdelingsleder Jorunn Larsen i Kulturtjenesten fortalte hun på konferansen om den store omstillingsprosessen som nå er i gang i kommunen. Modellen «Fritid med Bistand» er utviklet av Anders Midtsundstrand, og først prøvd ut i Kristiansand kommune. I Drammen har de studert resultatene, og videreutviklet ideen.

Prosess som tar tid

Tidligere ble vedtakene fattet av to forskjellige instanser i kommunen, mens både to og tre avdelinger sto for den praktiske utøvelsen av en tradisjonell en – til – en - støttekontaktordning. Det var også lang ventetid: Først skulle vedtak fattes, så skulle det rekrutteres støttekontakt:

- Dette er bedre! Nå er alt samlet under ett tak, og vi satser på direkte kontakt med organisasjoner og foreninger som brukerne vil være med i. Hvis en bruker for eksempel vil begynne på judotrening, tar Kulturtjenesten kontakt med klubben, og ber dem ta seg spesielt av brukeren i starten, for å få til inkludering.

jorunn Larsen.jpg
Jorunn Larsen

Jorunn Larsen er avdelingsleder i kulturavdelingen i Drammen kommune.

Det vil ta tid å få iverksatt omorganiseringen, understreker Riis, som på seminaret tok for seg selve prosessen.

- Vi vil at dette skal bli et varig, ikke tidsbegrenset prosjekt. Nå jobber en egen arbeidsgruppe med dette. Vi skal også ha seminarer internt. Det tar tid å iverksette ordningen i hele kommunen, å få til en felles forståelse.

- Betyr det at det er en viss motstand innad i kommunen?

- Ja, og kanskje også fra Rådet for funksjonshemmede, som er redde for at brukerne skal få et dårligere tilbud. Derfor må vi sikre at kontaktene våre følges opp skikkelig, sier Riis som understreker at kommunen ikke sparer penger på dette. Det er også et viktig perspektiv at det her dreier seg om et stort mangfold av brukere av disse tjenestene. - Motivet er å gjøre tilbudene mer fleksible, og legge det bedre til rette for den enkeltes behov. Målet er også at mange av brukerne på sikt skal kunne bli selvhjulpne i forhold til egen fritid.

Stikkord inkludering

En større ryddejobb har vært nødvendig for å få til omstillingen. Kulturavdelingen går nå gjennom hvert av de tidligere vedtakene, omlag 200 til sammen, før de nye ordningene kommer på plass.

Nina Riis er enig med Svein Einarsbøl fra Asker kommune, som på konferansen hevdet at kulturavdelingen egner seg best til å organisere støttekontakttjenestene, fordi de tenker tilbud og ressurser, ikke sykdom og diagnose.

- I kulturavdelingen tenker man annerledes enn tradisjonell bistand og fokuserer på å fremme den helsen gjennom kulturtilbud.

- Inkludering er stikkordet, og det er vanskelig å få til. Derfor må det ta tid, både for bruker, frivillige organisasjoner og for kommunen, som må gi slipp på litt av kontrollen vi er vant til. Vi ønsker også å vise brukerrådet at vi ikke gjør dette for å spare penger. Blant annet støtter kommunen brukerne med penger til utstyr eller medlemskap. Høye utgifter til dette er jo ofte en grunn til at for eksempel barn og unge fra familier med lavinntektsproblematikk, ikke har råd til å være med på det samme som andre barn.

Presentasjonen som ble gitt på konferansen

Her kan du få epostkontakt med Nina Riis og Jorunn Larsen: Nina.Terese.Riis@drmk.no og Jorunn.Larsen@drmk.no

Ingebjørg Jensen, frilansjournalist