Det fylkesvise faglige nettverket, med kommuner fra Hordaland og Sogn og Fjordane, har fått midler til utforming og trykking av en enkel brosjyre som retter seg mot støttekontakttjenesten med fokus på de tre hovedløsningene:

  • Individuell støttekontakt
  • Deltakelse i en aktivitetsgruppe
  • Et individuelt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjon.

Brosjyrene vil kunne benyttes av alle kommuner og tenkes ikke minst brukt i rekrutteringssammenheng.

 

Hvordan skal vi nå de ”gode” hjelperne?

Helsedirektoratet ga i 2008 midler til oppstart av fylkesvise nettverk. På landsbasis er det valgt ut fagpersoner som jobber i kommunene med støttekontakttjenesten. Nettverket i Hordaland og Sogn og Fjordane har sammen drøftet og kommet frem til at det er sterkt ønskelig å lage en brosjyre om støttekontakttjenesten som kan benyttes over hele landet. Når en får samlet så mye kompetanse rundt temaet fritid, må en nyttiggjøre seg dette. Nettverkene i resten av landet har meldt at de også vil gå inn for et slikt tiltak.


I Norge er det ca 30 000 støttekontakter. Kommunene skal informere og følge disse opp. Det er i dag tilfeldig hvilken informasjon de får rundt det å være støttekontakt. Det er også tilfeldig hvilken informasjon bruker og pårørende får om tjenestene. Deltakerne i nevnte nettverk ønsker derfor å utarbeide en brosjyre som kan støtte behovet for god informasjon både til støttekontakter, potensielle støttekontakter, pårørende og brukere. Vil lage.. - gruppearbeid1


Fritid – en rettighet for alle?

Kristin Ellingsen fra Askøy og Nina Lilledrange i Bergen påtok seg arbeidet med å utforme søknaden. De håper brosjyren ikke minst kan bli et godt hjelpemiddel når en skal ut og rekrutterer støttekontakter.

- Fritid er viktig for alle i dagens velferdssamfunn. Fritiden gir ulike forventninger til det gode liv, og er noe som må erfares. Dersom vi ikke får mulighet til å erfare hva fritiden kan by oss kan det føre til en mangel i livet. Vi har mer fritid, og vi har i dag mer penger til å investere i fritiden vår. En kan si at fritiden er en arena for selvidentifisering. Fritiden kan også gi den enkelte frihet til selvutvikling. Vi håper brosjyren blir et godt hjelpemiddel i arbeidet med å sikre at flere mennesker med nedsatt funksjonsevne får reell anledning til å delta i kulturlivet i bred forstand og på lik linje med andre forteller Ellingsen og Lilledrange.


Målgruppe for prosjektet.

Det er oppdragstakere som støttekontakter og frivillige organisasjoner som er hovedmålgruppen for dette prosjektet. Ansatte i kommunene som organiserer dette tilbudet ser et behov for å bedre rekrutteringen, og har behov for nytt materiell som kan bruke i denne forbindelse. Det er et kontinuerlig behov for støttekontakter og andre hjelpere. Tjenesten finnes, men det er i dag få midler tilgjengelig når en skal ut å rekruttere.


Oppdragstakere er oftest ikke-profesjonelle. Dette betyr at de som ønsker å hjelpe først og fremst vil gjøre en medmenneskelig innsats for andre. Rollen til en støttekontakt er annerledes enn rollen som andre profesjonelle i en brukers nettverk. Rollen som støttekontakt blir mer personlig, og man blir tettere knyttet til den enkelte bruker i forhold til relasjonen og oppgavene de skal utføre.


Erfaringer fra rekrutteringsarbeid.

Regjeringens handlingsplan for funksjonshemmede i 1990-1997, var med å styrke blant annet tjenesten støttekontakt. 

- Det kan se ut som om det er på tide og ”brette opp skorteermene” og fortsette det gode arbeidet som ble påbegynt på 90-tallet. Selv om vårt prosjekt er mye mindre i omfang, kan det bidra til at en får et større fokus på dette arbeidet. Støttekontakter bør føle at de bidrar med noe nyttig og brukerne bør oppleve at de blir tatt på alvor. Kommunene bør vise at de virkelig ønsker å bidra til at fritiden blir aktiv og meningsfull for alle idens nnbyggerne, sier Lilledrange.


Flertallet av de 60 kommunene/ bydelene som deltar i de 6 fylkesvise faglige nettverkene over hele landet har gitt tilbakemeldinger på at det er vanskelig å rekruttere individuelle støttekontakter. Dette kan bety at det er nødvendig å gå nye veier for å rekruttere til denne tjenesten.

- Bedre informasjonsarbeid er bare en av flere områder det må arbeides med. Lav avlønning er et område som kommunene kan være med å bidra til at blir endret. Men det er viktig å ikke bare se på denne formen for motivasjon til et oppdrag som støttekontakt. Mange ønsker et slikt oppdrag fordi de ønsker og gjøre noe for andre. De vet gjerne ikke om denne måten å hjelpe på, nettopp fordi denne type tjeneste kanskje er noe ”usynlig” i den store sammenhengen. Å skape oppmerksomhet om fritid, og å gjøre slike oppdrag kjent for folk er en mulighet gjennom å utarbeide en Vil lage.. - gruppearbeid2brosjyre forteller Ellingsen.


Innholdet i brosjyren.

Brukerne er mange og ulike. Innholdet vil derfor være generelt og omfatte de ulike brukergruppene slik at alle omfattes i samme brosjyre. Innholdet i brosjyren vil si noe om hva oppdraget som støttekontakt går ut på, hvordan en kan bidra i en gruppe og hvordan en kan gi støtte inn i en frivillig organisasjon. Hvem som er målgruppen og hvem som trenger støttekontakt er et annet viktig punkt som vil bli beskrevet i brosjyre.


Brosjyren vil også beskrive hvilke betingelser som hører til et slikt oppdrag, hvem som kan søke et slikt oppdrag og sist men ikke minst hvem en kan kontakte dersom en ønsker et slikt oppdrag.                     

Vi ser på det som viktig at brosjyren blir noe alle kommunene i landet kan ha nytte av og som blir et ”varemerke” og kjennetegn på landsbasis forteller Ellingsen og Lilledrange.


Brosjyren tenker en trykket på nynorsk, bokmål, samisk, engelsk og evt. noen fremmedspråk.


Utforming av brosjyren.

Selve utformingen vil være enkel. Den skal nå ulike grupper. Behovet for godt voksne støttekontakter er like stort som behovet for yngre. Brosjyre vil derfor utformes med tanke på å nå alle.

- For at prosjektet skal lykkes og vi skal få til en god brosjyre, tror vi at det vil være viktig å få med fagpersoner som jobber med støttekontakttjenesten og naturligvis brukerrepresentanter. Midlene fra Helsedirektoratet sikrer også muligheter til å innhente kompetanse fra personer som har kompetanse på reklame, layout og markedsføring. Vi jobber med en stor og ulik brukergruppe, det er derfor ekstra viktig å få inn alle perspektiv forteller Ellingsen og Lilledrange.


Mer informasjon kommer.

Når brosjyren er ferdig vil det bli sendt informasjon om den til alle landets kommuner, og på dette nettstedet.


Av Anders Midtsundstad