einarsbol.jpg
Svein Einarsbøl, leder av fritidskontaktordningen i Asker kommune. Han har tidligere jobbet med å tilrettelegge kulturtilbud innen psykiatrien. Foto: Ingebjørg Jensen

Det påstår Svein Einarsbøl, som leder av fritidskontaktordningen i Asker kommune. På konferansen «Fri tid for alle» fortalte han om sine erfaringer med å bygge opp støttekontakttjenesten i Asker gjennom 14 år.

Kultur skaper møteplasser

- Nå blir vi skvist: Kommunen kutter i timetallet, og det kan de gjøre. For lovverket sier ikke noe verken om innhold eller timetall i støttekontakttjenesten. Jeg mener den ikke bør være på mindre enn tolv timer mnd. per klient. Selvfølgelig kan de bli med i gruppetilbud, men da må støttekontakttjenesten sees i sammenheng med hvordan vi jobber sammen med frivillige organisasjoner.

I Asker var støttekontaktene tidligere organisert under kultur, men i en av mange omorganiseringer valgte kommunen å legge dem under helse og sosial.

- Jeg skulle ønske vi var under kultur fremdeles. Kommuneledelsen sier at der er uviktig hvor tjenesten er plassert. Min erfaring er at helse og sosial har for tette skott mellom profesjoner og faggrupper og mellom profesjonelle og frivillige. Helsesektoren er baktung: De er opptatt av sykdom og symptomer, mens kultursektoren er mer opptatt av å se ressursene hos den enkelte og skape nye møteplasser, for å finne ut hvordan de skal gi det rette tilbudet. I det daglige nettverket er ikke kultur en del av helsesektoren i kommunene, heller ikke barnevernstjenesten, sier Einarsbøl, som selv har bakgrunn fra helsesektoren.

Oppmerksomhet på brukerne

«Støttekontakt er noe å ha på CV-en sin!», sier Einarsbøl til de unge. Han vil rekruttere støtte kontakter blant de nye arbeidsløse, og han vil at frivillige skal følges opp med veiledning og kursing. Asker betaler introduksjonskurs til støttekontaktene om våren, og forskjellige temakvelder om høsten.

I Asker er timesatsen lav – 169 kroner, men de kan få 400 kroner ekstra til aktiviteter. Einarsbøl mener at støttekontakt i langt større grad kunne vært fulltidsjobb – dersom kommunene ikke valgte billigste oppdragstaker - løsning.

Einarsbøl mener de som jobber med støttekontakttjenesten skal være apostler for en tjeneste på brukernes premisser. Asker har prioritert tilbud om fysisk aktivitet, og utarbeidet en egen brosjyre om dette i samarbeid med brukerne, og folk kan skaffe seg «aktivitetskortet», der de fører opp trening og aktiviteter, og sender inn resultatene. Da er de med i trekningen av en premie: 5.000 kroner i treningsutstyr for vinneren, halvparten til nummer to og tusen kroner til nummer tre. Men det er ikke bare pengepremier som betyr noe, understreker han:

- Jannicke Sundberg trengte i 2007 treningskontakt. Hun følte at hun kunne klare å trene, men ikke aleine. Målet var å bruke sykkelen hver gang de møttes. Nå sykler hun Birkebeinerrittet, og reiser rundt og holder foredrag sammen med treningskontakten!

«Det å ha en psykisk lidelse og å måtte strukturere seg, også på dårlige dager, er utfordrende. Likevel opplever jeg gevinsten i andre enden som ubetalelig. Så, hva handler det om? Det handler om mestring», skriver Sundberg i brosjyren «Et bedre liv», som hun har vært med på å utforme.

Du kan kontakte Svein Einarsbøl på epost: Svein.Einarsbol@asker.kommune.no

Ingebjørg Jensen, frilansjournalist