Denne tredje samlingen markerte at nettverket nå har vært i gang i 1 år. Mye positivt har skjedd, men i flere kommuner og bydeler erfarer man at det kan ta lang tid å få til endringer av tjenesten støttekontakt. På tross av dette gir samlingen god grunn til optimisme. Tilbakemeldingene fra deltakerne viser at samarbeid på tvers av kommune og fylkesgrenser har kommet i gang på grunn som følge av nettverkssamlingene.

I tillegg kommer det frem at samlingenes erfaringsutveksling er svært nyttig. Flere av deltakere forteller at de har brukt og iverksatt tiltak på bakgrunn av tips og ideer fra smalingene. Nettverksamlingene har blitt en viktig møteplass hvor deltakerne kan dele erfaringer i arbeidet med å styrke og videreutvikle støttekontakttjenesten innenfor hovedløsningene:

  • Individuell støttekontakt.
  • Deltakelse i en aktivitetsgruppe
  • Et individuelt tilbud i samarbeid med en frivillig organisasjonFra Fredrikstad blad

Fredrikstad viser vei

Fredrikstad kommune er en av kommunene i dette nettverket som nå gir tjenesten støttekontakt innenfor de tre hovedløsningene etter Lov om sosiale tjenester. Kommunen har styrket bemanningen i sin kommunedekkende enhet som følger opp tjenesten fra søknaden kommer inn til iverksetting og oppfølgning av vedtak.

 

- Støttekontakttjenesten i Fredrikstad har fått tilført saksbehandlerressurser. Fra 2,5 årsverk for drøyt 2 år siden til 4,5 årsverk . I tillegg er merkantil ressurs økt fra 50 til 100%. Dette medfører at vi får mer tid til å sette i gang og drifte aktivitetsgruppene, til å iverksette og følge opp vedtak hvor vi bruker metoden Fritid med bistand, til å følge opp støttekontaktene med veiledning og kurs, og til å stadig utvide heftet med aktivitetsforslag. At vi får mulighet til å jobbe mer med aktivitetsgrupper og Fritid med Bistand har stor betydning for brukerne. På denne måten får de i større grad mulighet til å være aktive sammen med andre, utvide nettverket og dyrke sine interesser. Vi ser også at økt bruk av Fritid med Bistand og aktivitetsgrupper fører til godt synlige innsparinger i forhold til budsjettet. fortalte Ann-Kathrin Vestby på den siste nettverksamlingen.

Utfordringer for kommunene.

Arbeidet med å styrke og videreutvikle støttekontakttjenesten er krevende. Dette var et tema som flere satte ord på. Her er noen av utfordringene som kom frem:

  • Vi merker en økning av nye brukergrupper i Asker. Flere får tjenesten støttekontakt som ikke hadde den før. Vi merker også en økning blant eldre med ulike typer nedsatt funksjonsevne. Vi får også flere søknader fra brukere med psykiske lidelser m/sammensatte bistandsbehov fortalte Kari Sjøl fra Asker kommune.
     
  •  Holdninger; få forståelse for at kultur er og skal være for alle, uavhengig av funksjonsnivå er en utfordring. Da tenker vi på bl.a. på at støttekontakter har lav prioritet og lav status. Dette viser seg bl.a. i lønn. Forståelsen for at enkelte mennesker trenger bistand for å få en meningsfull fritid, må det hele tiden informeres om. Universell utforming er et annet; mange arenaer er umulig for funksjonshemmede å ta seg til - både utvendig, garderobe, toalett og inne, samt transportmuligheter. Nødvendige tekniske hjelpemidler mangler ofte. Vi opplever også et økende antall mottakere av tjenesten samtidig som innsparinger i kommune Norge gjør store utslag. Vi havner ofte i "krysslinje" mellom hva som er meningsfull fritid og praktisk bistand. Et annet spørsmål er hvordan en best kan sørge for større frivillig deltakelse og innsats. Brukerne av tjenesten ønsker ulike tilbud og utfordringen blir hvordan en best kan imøtekomme disse. En tjeneste som stadig må være i endring krever mye organisering og ressurser - noe det er en knapphet på forteller Madeleine Krogsether fra Kongsvinger kommune.  
     
  •  Halden kommune har i dag nærmere 170 vedtak om individuell støttekontakt. Av disse står i dag 29 personer med et vedtak uten at vi har funnet egnet individuell støttekontakt. Vi har stort fokus på å rekruttere støttekontakter til disse. Noen får nå vedtak om støttekontakt i gruppe med bakgrunn i egne ønsker. Denne gruppen drives av en person som jobber med støttekontakttjenesten og en miljøkontakt i skolen. Utfordringen fremover blir å utvikle arbeidet med gruppene; kartlegge brukernes behov knyttet til aktiviteter/tema og sikre god sammensetning, skaffe de rette gruppelederne, lokaler, transport osv. Det er også en utfordring å videreutvikle tjenestetilbudet slik at vi kan tilby de som ønsker det bistand inn i fritidsorganisasjoner med bruk av metoden Fritid med bistand slik bl.a. våre nabokommuner Sarpsborg og Fredrikstad tilbyr. I denne sammenheng ser vi også behov for tettere dialog med frivillig sektor og kulturetaten. Det bør også utarbeides retningslinjer for videre fremdrift for å utvikle en tredeling av tjenesten slik Helsedirektoratet anbefaler. Kommunen har stort utbytte av å få være deltaker i nettverket og ønsker å dra nytte av nettverket videre, for å formidle mulighetene man har til videreutvikling av tjenesten fortalte Line Spolèn Nilsen i Halden Isabel og Randikommune.

Spennende eksterne forelesere

På nettverksamlingene til alle nettverkene inviteres også eksterne forelesere som kan komme med innspill. 

Nettverket hadde en denne gang valgt å invitere ansatte i Frogner bydel Isabel Espinoza og Randi Driessen, som arbeider med Sisterhood som du kan lese mer om her.  

Professor Kari Fasting presenterte funn fra undersøkelsen ”Likestilling og mangfold i Kari Fastingnorsk idrett”. Personer med minoritetsbakgrunn og personer med en nedsatt funksjonsevne har lavere deltakelse i norsk idrett, og Fasting la vekt på at det er stor variasjon når det gjelder hvor mye det arbeides for å rekruttere og tilrettelegge for disse målgruppene. Bevissthetsnivået rundt integrering av funksjonshemmede er derimot høyt i idretten. Rapporten som oppsummerer resultatene fra undersøkelsen kan du lese her.

Nettverkene legger stor vekt på god dialog med Fylkesmannen, og på denne samlingen deltok en representant fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus. Rådgiver Marit Thorseth snakket bl.a. om hvordan kommuner og bydeler kan organisere tjenesten støttekontakt innenfor den tredelte løsningen som Helsedirektoratet peker Marit Thorsethpå. Dette perspektivet vil bli utdypet på nettstedet gjennom en egen reportasje om kort tid.

 

Av Anders Midtsundstad